Over Nieuwslab

“Zouden we niet beter 200 miljoen euro in knallende journalistieke innovatie steken, in plaats van in dode bomen?”

(Wouter Verschelden, hoofdredacteur Newsmonkey)

Flickr CC by Esther Vargas

Flickr CC by Esther Vargas

Wat Nieuwslab doet

Nieuwslab.be zet studenten uit verschillende opleidingen samen in een Champions League-dreamteam. Zo zullen master- en bachelorstudenten Journalistiek die inzicht hebben in transmediale storytelling met studenten Computerwetenschappen analyses op big data uitvoeren. Studenten uit Interactieve Multimedia Design kunnen deze verhalen omzetten in multimediale online producties of interactieve games. Communicatiewetenschappers denken na over hoe ze deze verhalen op Twitter en Facebook kunnen slijten. De mix van journalistieke ervaring (door de input van gasthoofdredacteuren) en innovatieve/creatieve ideeën (van studenten) moet resulteren in hoogstaande en vernieuwende nieuwsproducties.
Journalistieke organisaties hebben nog al eens last van een zogeheten ‘defensieve innovatiecultuur’. Journalisten of nieuwsorganisaties doen mee ‘omdat het moet’. Nochtans waren er nog nooit zo veel online tools of apps beschikbaar om het nieuws te verbeteren of te verrijken: van digital storytelling-longreads zoals Snowfall (NY Times) tot news gamification als in Pirate Fishing (Al Jazeera). Uitgeefplatformen als The Huffington Post, De Correspondent of Blendle maken er al volop gebruik van. Nieuwslab.be maakt studenten al van bij de start van hun carrière vertrouwd met deze tools.
Voorbij is de tijd waarin de journalist een verhaal op zijn eentje uitspitte en zijn bronnen  afschermde voor de collega’s. In de ‘newsroom of the future’ werken journalisten samen met community content editors, content coaches,  engagement directors, fotografen, producers én dataspecialisten om transmediale verhalen te brengen die met rich content als video, infografieken, geluidsfragmenten, polls en games lezers boeien én verbinden.
Naast goede verslaggevers hebben de Vlaamse media ook nood aan vernieuwende mediamakers. Start-ups als dewereldmorgen, apache en newsmonkey tonen aan dat er plaats is voor nieuwe verdienmodellen in de journalistiek. Daarvoor heb je geld, maar vooral ook specialisatie en een gezonde portie ondernemingszin nodig. Mediamakers van morgen moeten niet enkel een nieuw lezerspubliek kunnen aanboren (zoals Blendle doet met de smartphone-generatie), maar vooral ook alternatieve bronnen van financiering kunnen vinden, zoals crowdfunding, fondsen, sponsoring of micro-payment. Daarom leert Nieuwslab.be studenten ook pitchen, plannen, kosten inschatten, verwachte inkomsten ramen, fondsen werven én de weg naar de lezer vinden. Of: alle competenties die ze nodig hebben om hun eigen nieuwsverhaal te schrijven.
Social media zoals Twitter en Facebook hebben de manier waarop journalisten de voorbije jaren aan nieuwsgaring en verslaggeving doen, volledig doen kantelen. En binnenkort zullen technologische ontwikkelingen zoals robotjournalistiek, het gebruik van sensordata en tools voor datascraping het werk van de journalist ook flink veranderen. Om deze technologische ontwikkelingen het hoofd te bieden, is het belangrijk dat studenten ze op zijn minst kennen, en weten hoe ze ze in de dagelijkse nieuwspraktijk kunnen integreren. Daarom werken alfa- én bètabreinen in de Nieuwslabredactie samen. In tekst, cijfers én beelden.

Hoe we dit doen

Nieuwslab organiseert workshops, stages en masterclasses. Op deze website vind je tools, tips en tricks om je eigen innovatieve nieuwsproducties te maken. Ten slotte zet Nieuwslab ook relevant wetenschappelijk onderzoek rond innovatieve journalistiek en media in de kijker.

Join us!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg @nieuwslab_be op Twitter. Zo kom je als eerste alles te weten over onze evenementen.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page