Voorspel de griep via Google Trends

Elke week zoeken miljoenen gebruikers wereldwijd op internet naar medische informatie. Het is dus logisch dat tijdens het griepseizoen vaker naar grieponderwerpen wordt gezocht, dat tijdens het allergieseizoen allergie het favoriete medische zoekwoord wordt en dat in de zomermaanden meer naar zonnebrand wordt gezocht. Google Grieptrends gebruikt die verzameling van zoekgegevens om de globale griepactiviteit in te schatten. Je kan er per land opzoeken waar de griep het hevigst woedt, of zelfs regio’s met elkaar vergelijken.

Natuurlijk is niet iedereen die zoekt naar ‘griep’ zelf ziek, maar als je alle griepgerelateerde zoekopdrachten samen bekijkt, merk je toch een patroon. Google vergeleek haar registratie van zoekopdrachten met meer traditionele surveillancesystemen voor griep. Zo hebben ze ontdekt dat er tijdens het griepseizoen veel naar bepaalde woorden wordt gezocht. Door te analyseren hoe vaak deze zoekopdrachten worden uitgevoerd, kan Google dus een schatting maken van de verspreiding van griep in verschillende landen en regio’s wereldwijd. De resultaten van hun onderzoek zijn ook gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Bedankt, we hebben je reactie goed ontvangen.